2007-06-13

Måns filosoferar - Sandhamn Open 2007

Sandhamn

Förutsättningarna inför Sandhamn Open såg spännande ut.

Väderprognoserna lovade värme, sol och svaga vindar men med förutsättning för sjöbris.

Förutom själva regattan så låg även vinsten av vårcupen i potten. Skumpan såg svåra ut, men visst fanns chansen.

SWE-305 Skumpan

Som vanligt så var det många klasser (F18, X-35, X-99, Hobie Cat, J80 och Express) som skulle samsas på samma banområde. I år var det en yttre och en inre bana med gemensam start och mål som gällde.

Race 1:
Vår strategi under 1:a racet gick ut på hoppa mellan vindstråken så gott det gick.

Det var kraftig läfördel i starten och vi kom iväg bra, vilket gjorde att vi kunde välja väg relativt fritt på första kryssen. Ända verkliga problemet var en j80 med kvinnlig besättning som kom upp framför oss när vi låg på sista (något för långa) benet upp till märket. De vinkade glatt och vi grymtade tillbaka.

Den första seglingen utvecklade sig sedan till en duell mellan oss, 712 och 007. Ledningen skiftade flera gånger. Vi trodde att vi hade dem på slutet på sista länsen, men förseglade oss lite före sista gippen och 712 var inte sena att slinka förbi.



Race 2:
Inför 2:a racet så hade det kommit lite mera vind. Även om riktningen var lite otippad, så antog vi att det var någon form av sjöbris. Vinden låg och pendlade lite fram och tillbaka, men vi tyckte att det fanns en tendens till kontinuerligt högervrid. Dessutom tyckte vi att det såg ut att blåsa lite mer på högerkanten. Dvs inga tveksamheter angående vägval.

Vi startade relativt långt upp i lovart och slog ut på högersidan så snart vi fick möjlighet. Vi slog tillbaka till styrbord en bit före layline för att säkra upp. 2:an (SWE 2) passerade precis bakom oss och fortsatte längre ut. När vi sedan slog ut mot styrbords layline var ordningen den omvända. Det var tätt mellan oss och vid två tillfällen på länsen var åtminstone jag helt säker på att vi hade dem, men de lyckades slinka undan bägge gångerna. Initialt bevakade de oss hårt på 2:a kryssen, men vi lyckade till slut komma undan ut till höger. Vi fick lite bättre tryck och ryckte några båtlängder som vi sedan kunde hålla in i mål.

Vinden hade mojnat gradvis under seglingen, och det planerade 3:e racet blåstes av.

Våra värsta konkurrenter till vårcupen, SWE 305, hade en tung dag och förutsättningarna inför söndagen så plötsligt väldigt lovande ut.



På vägen in möttes vi av en partybåt med dansande bikinitjejer. De fortsatte ett par hundra meter ut på havet innan de vände och tog sedan med sig några expresser på släp tillbaka in till Sandhamn. Ett mycket uppskattat initiativ. (Att ta några Expresser på släp alltså …)

Race 3:
Vinden inför söndagens 1:a race såg klart tveksam ut, men starterna sköts ändå igång på avsatt tid. När Expresserna skulle starta så var det inte mycket vind kvar.

Vår strategi var att åka in mot land på vänsterkanten för att försöka få den termikvinden som vi tyckte att bl.a. F18 båtarna hade fått.

Vi startade i lä och satte av mot vänsterkanten. Vi hade stora problem att hålla höjden mot våra konkurrenter och vi tvingades slå in mot mitten. Där tvingades vi slå för ett gäng styrbordsbåtar, och vi hamnade återigen i skitig vind. Vår position var nu sådan att vi inte på något vettigt sätt kunde göra något åt den, så det var bara att ta på sig syrgasmaskerna och försöka uthärda. 2:an som startat längst i lä och åkt iväg raka vägen in mot land såg länge ut att ha gjort det verkliga klippet. Det var innan det började vrida höger.

Under en period såg det ut som att vi låg bland de absolut sista, men allt eftersom det fortsatte att vrida, så började vi ana en öppning. Slutligen hade vi kurs rakt mot märket. Sammanlagt vred vinden nästan 180 grader. Det blev en rörig "kryssrundning" där en salig blandning av olika båttyper kom in från alla håll. Vi kom in till kryssmärket som ca 7:e Express och kom på något sätt ut efter off-set märket som 4:a. (Där förövrigt en Hobie Cat låg parkerad mitt i vägen för styrbords halsar.) Vinden ökade nu något och det sista benet (banan blev avkortad) blev en sned kryss med det långa benet för babord. Vi höll vår 4:e plats in i mål.

305 hade inte vårt flyt och slutade 11:a.

Race 4:
Det var kraftig läfördel och vi trodde länge på vänsterkanten (mer vind). Vi kom iväg bra med endast 712 och 305 i lä om oss. Ganska snart efter starten gjorde vi ett strategiskt lappkast när det blev tydligt att vinden hade tagit slut för J80 båtarna som låg ute på vänsterkanten, samtidigt som några F18 katamaraner började få ordentligt med fart ute på högerkanten. Vi slog direkt och kunde passera framför båtarna snett bakom i lovart. Efter 1:a kryssen låg vi 2:a strax efter 305. 712 följde strax bakom och utgjorde det största hotet till slutsegern i regattan. Resten av seglingen fokuserades på att hålla 712 bakom oss. 305 rann iväg, vi slutade 2:a och 712 4:a.

Dagens 3:e segling blev inställd.



Bortsett från söndagens 1:a segling, där vi var helt fel ute och där det hade kunnat sluta precis hur illa som helst, så var vi med bra på vad som hände runt om på banan hela helgen.

Taktiskt sett så var det relativt okomplicerad segling hela helgen. Efter genomgående bra starter, så fick vi ofta tidigt en bra lucka till klungan och kunde segla relativt ostört och koncentrera oss på vägval och de närmaste konkurrenterna.

De enda mörka molnen på himlen, var höjdtagningsförmågan när det lättade ur och att våra segel är betydligt känsligare för störd vind (väldigt spetsig framkant på focken) än vad jag är van vid (har alltid kört North tidigare). Detta kommer definitivt att påverka våra spårval i lättare vindar i framtiden.

Även spinnakern har varit en ny erfarenhet för mig under våren. Den är kanon om det blåser och man går lågt, men eftersom den är väldigt bred över axlarna så är den en verklig utmaning om det lättar ur ordentligt. Under helgen fick jag lite vägledning av Martin hur spinnakerbommen måste köras för att göra bästa möjliga av situationen. Jag tror att polletten trillade ner.



När det gällde vårcupen (som i skrivandets stund inte är sammanställd), så hade vi gjort antagandet att man räknade bort var 4:e segling. Dvs cupen borde varit avgjord till vår fördel efter söndagens 1:a segling. Efter en titt på hemsidan så visade det sig att man bara räknade 70% av seglingarna. Om 70% innebär att MINST 70% av seglingarna skall räknas, så verkar det som (om jag räknat rätt i hastigheten) att vi klarar segern ändå. (Även om det var en hårsmån ifrån att man hade fått räkna bort ytterligare en segling, vilket hade varit till Skumpans fördel.)

För övrigt så verkar X-35 vara en jäkla trevlig båt. Även om den är lite spartansk invändigt och lite för djupgående för att vara helt optimal för semestersegling, så skulle jag nog kunna tänka mig en sådan … .

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med en liten update efter helgens seglingar. Det är mycket uppskattad läsning för oss som var med, men aldrig riktigt haja vad som hände...

Martin sa...

Det var roligt att höra. Bidra gärna med era intryck även om ni uppfattat saker annorlunda

Ronny sa...

Mycket starkt seglat gåsapågar! Det ska bli kul att se hur långt Gåsen kan gå på SM, med Er stabila framfart kan det bli riktigt bra.

Vi ses på lördag och hoppas på lite annorlunda förhållanden än de vanliga - vågor och hårdvind skulle inte skada.