2007-10-13

Vikten av detaljer


Calle, David och Boe.

Idag seglade vi med två samspelta herrar för att studera och resonera kring detaljer i teknik och trim. Det kanske är svårt att tro att det har någon avgörande betydelse för det är först när man fått uppleva resultatet som man verkligen inser vikten av alla små detaljer. Diskussionen gick kring samarbetet i besättningen och hur båten känner av en besättning och dess rörelser istället för fyra individer. Det påverkar båthanteringen och farten.

Det är så mycket detaljer att jag får nöja mig med ett exempel på nivån av samspel och synkronisering: Där båten är som bredast vill man samla besättningsvikten dels för att få ett så stort rätande moment som möjligt men också för då centrerar man vikten längsskepps vilket innebär att båten rör sig lättare i vågorna. I praktiken betyder det att man ska klämma ihop sig i knät på varandra så nära mantågsstöttan som möjligt. Om de två bakom stöttan vrider sig något framåt kommer man både längre ut och längre fram tätt tätt mot varandra och stöttan. Det för också det goda med sig att det blir plats för rorsman att flytta längre framåt samtidigt som sikten blir bättre. Taktikern, alltså något vriden framåt, håller sig fast i trimmern, vilket är stadigt eftersom trimmern kan hålla sig i stöttan om det behövs. Ingen risk att någon tappar balansen och rycker i mantåget så att hela besättningen och framför allt rorsman trillar ner från kanten. När det är dags att slå glider taktikern precis så mycket akteröver att trimmern kan vrida sig inåt först, därefter övriga och sedan går alla över samtidigt men taktikern tar sitt kliv ut på kanten först med ena benet före, lämnar precis så mycket plats till trimmern att han med ett jämfotahopp glider ut strax efter samtidigt med fördäckare och rorsman. Sedan packar man sig samman igen.



Känner alla av båtens rörelse och anpassar sig efter den i harmoni med varandra så att allt flyter smidigt kommer farten ur slaget att vara betydligt bättre än annars. Då påverkar tekninken direkt farten.

Att känna av att det är dags att byta växel innan båten tappat fart och med justeringar av skot, vikt, häckstag etc bibehålla en hög medelfart är vinannde. Få ihop det med styrningen, häng och trimma så kommer belöningen i form av avsevärt bättre fart.

Osv osv... Jag är helt övertygad att det genom att förfina detaljer i samarbetet ombord och att ständigt växla trimmet efter förhållandena går att segla mycket fortare och högre.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kallt var det....men kul!
Minus grader när man klev upp imorse så det blev att klä på sig ordentligt! Otroligt härligt när man kom ner till båten och solen låg på jag hade letat efter mössa och vantar imorse och glömt att ta med slglasögen! Höstseglingar kan vara väldigt härliga!
/Calle